Järn & C-vitamin tillsammans i harmoni

01Mar09

linssalladNär man äter veganskt är det viktigt att ha en viss näringslära i bakhuvudet. Vi behöver alla få i oss järn, och kvinnor framförallt behöver ibland extra tillskott av detta ämne. Järn som finns i kött är lättare för människokroppen att ta upp, medan järn som finns i bönor, linser etc inte tas upp lika lätt. Då är det så bra ordnat att vegetarianer och veganer faktiskt oftast äter mer c-vitamin i form av grönsaker och frukt och således ”boostar” detta effekten av järnet. Denna lunchsallad är en perfekt energibomb med sin röda paprika och röda linser. C-vitamin och järn som tillsammans blir bästa kompisar.

En ny rolig sak är att jag har upptäckt vårat fantastiska solljus. Är det något som kan höja dramatiken och harmonin i ett fotografi så är det rent solljus. Det fungerar inte så bra, just nu i alla fall, att fotografera middagsmaten i solljus då det oftast inte finns något sådant just då. Men lunchen fick en perfekt ljuskälla! Skålen fick stå på en stol precis vid balkongdörren som var vidöppen, och det räckte otroligt nog med det skymningsljuset. Eftersom vi inte har så mycket olika porslin eller dukar så fick T’s klänning agera provisorisk duk. Jag tycker den fungerade utmärkt som det! Tänk om man hade ett stativ vilka fina bilder man skulle kunna ta då…

Här finns receptet (från boken Vego Paradiso) till denna enkla linssallad som garanterat gör er pigga i knoppen!

Annonser


No Responses Yet to “Järn & C-vitamin tillsammans i harmoni”

  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: