Sitt still

17Sep09

chiliIdag lagade jag rotfruktsgryta. Jag är inget superfan av rotfrukt, men när säsongen är här och det är billigt så har vi inte så mycket val. T och W tyckte om den men jag fick rotfrukts-stopp i halsen efter halva portionen. Men jag vänjer mig nog. I grytan lade jag även min enda röda hemmaodlade chili (Siberian). Under matlagningen lyssnade jag på föredrag av min favoritkock/zenpräst Edward Espe Brown. Han berättade bland annat en mäktig anekdot om sin lärare, Shunryu Suzuki. En tidig zazen-sittning bröt Shunryu Suzuki tystnaden med orden (min egen bristfälliga översättning):

”Sitt still. Bara dö om och om igen. Förvänta dig inget. Inget kan rädda dig nu, eftersom detta är din sista stund. Inte ens upplysning kan hjälpa dig nu, då du inte har några ögonblick kvar. Var sann mot dig själv, då det inte finns någon framtid – och sitt still.”

Tough shit!

One Response to “Sitt still”

  1. idag blir det rotfrukter i ugn!


Kommentera

