Kompis, kompis ikväll blir det indiskt!

20Sep09

Ikväll blir det indiskt. Rödbetskofta, samosas, vitkålssubji och kokossås. Som efterrätt; friterad banan med sirap och glass. Friterad banan måste vara bland det enklaste och godaste man kan göra hemma. Det enda som behövs är vetemjöl, bakpulver och banan. Till det, sirap och glass. Skippa lönnsirapen om du inte vill betala drygt 50:-. Jag har testat med vanlig ljus sirap och den fungerar helt utmärkt. När jag var liten och man var på kinakrog trodde jag att friterad banan var något som bara kineser kunde göra och att det var något man kanske skulle få möjligheten att smaka högst en gång per år. Nu är väl detta i och för sig ett ganska bra förhållningssätt om man inte vill svullna upp i kroppen som jag! Några timmar i köket och sedan en riklig belöning. Alla vegansiter som länkat till min blogg, nu har ni möjlighet att ta bort min länk. Jag är en sån sucker för indisk mat att jag inte känner att jag kan avstå mjölk för närvarande. Jag låg dock länge och funderade i sängen inatt (när jag låg och väntade på att mättnadskänslan efter allt friterat skulle lägga sig) om det här med att göra yoghurt på sojayoghurt, och således veganisera den indiska maten. Sojayoghurt är så vansinningt dyrt att det inte finns som alternativ för vanlig yoghurt, för vår budget. Men skulle man kunna göra yoghurten själv så finns det inga direkta problem som jag ser det. Man får hoppa över att äta panir, men det är inte hela världen. Om någon känner till ett vattentätt tillvägagångssätt för att tillverka egen sojayoghurt får ni mer än gärna berätta det för mig i en kommentar eller i ett mail!

tallrikbanan

Vi var till Sivia Matcenter idag. Bästa livsmedelsaffären i Uppsala. Förr i tiden, för ungefär 14 år sedan, kunde man bara få tag på hing på Caspian livs, också beläget i Sivia torg. Men så bestämde sig ägaren för att starta ett café istället och hingen försvann och man var tvungen att åka ändå till Stockholm för att få sin lilla gula burk med den gudomliga kryddan. Nu har Sivia matcenter hing, och dessutom massor av andra indiska ingredienser. Vad sägs tillexempel om färdiga Gulab Jamuns i konservburk! Kassören lyckades idag kränga på mig 5 kilo chapatimjöl. ”Kompis, kompis det är jättebra pris!”. Jag behövde INTE 5 kilo, men å andra sidan finns det inte mindre förpackningar i Uppsala för närvarande. Och dessutom får man sig en exotisk upplevelse när man bär hem en säck med indiskt chapatimjöl. Hur bra det är för miljön att dessa säckar har fraktats från Indien vet jag dock inte. Hinditexten på säckarna väger dock upp.

chapati

3 Responses to “Kompis, kompis ikväll blir det indiskt!”

  1. när jag skickades ut för att köpa chapatimjöl fanns heller ingen liten förpackning. det vi då märkte var att det gick lika bra med font grahamsmjöl. men det är förstås. det var bra pris och vi fick läskig text. värt

  2. 2 absolute beginner

    Javisst ja. Du borde ha sagt det igår när jag blev så upphetsad av det fantastiska priset som försäljaren beskrev för mig.

  3. jag ville inte förstöra stämmningen. ibland är det skönt att vara svenne för ett tag 🙂


Kommentera

