Tofu power!

18Mar09

Sojabönan är verkligen en gudagåva. Av den kan man tillverka nästan precis allt; kött, mjölk, glass, grädde, yoghurt, gräddfil, ost etc. etc.

Idag gjorde jag tofu för första gången. Det kändes verkligen tufft att ha gjort den själv! Resultatet blev en krämig och smaskig, mycket delikat tofu. Nu gäller det att hitta Uppsalas billigaste pris på sojabönor. Jag har redan lagt nya bönor i blöt för att göra ny tofu till imorgon. Eller sojamjök. Möjligheterna är oändliga! Det är väldigt likt att göra färskost märkte jag. Jag fotade hela händelseförloppet från böna till färdig maträtt så att du som läser också lätt skall kunna göra din egen tofu!

Detta behöver du för att tillverka 300g tofu:

  • 3 dl sojabönor
  • 2½ msk vinäger eller 3 msk citronsaft
  • Vatten

1. Börja med att blötlägga sojabönorna i 10-12 timmar. Får de ligga längre än så i rumstemperatur finns tydligen stor risk att de surnar. Jag hade inte tid att göra sojamjölken när det hade gått 10 timmar så jag stoppade bunken i kylen i ca 12 timmar till. Det funkade utmärkt och de klarade sig undan att surna.

blotlagga1

2. Häll av vattnet, tillsätt 2 dl nytt vatten och mixa bönorna till en slät puré.

mixer1

3. Koka upp 2 liter vatten och tillsätt sedan purén. Koka upp på nytt och ta av kastrullen från plattan. Låt vila 5 minuter och koka sedan upp igen.

koka1

4. Häll innehållet genom en silduk och pressa ut varje droppe. Nu har du precis gjort din egen sojamjölk!

silduk1

5. Koka upp mjölken i en ren kastrull. Låt sjuda i 5 minuter. Värm 3 dl vatten som du blandar med 2½ msk vinäger. Det skall tydligen fungera att ysta med 3 msk citronsaft också. Substansen som blir kvar i silduken kallas okara och kan användas i vegetariska färser och vid brödbak. Rör om i sojamjölken, häll i en tredjedel av ystningslösningen. Rör om åt andra hållet, häll i en tredjedel till. Låt stå fem minuter

koka21

6. Nu har tofun separerat från vätskan och kvar har du pinfärsk tofu! I med tofun i en silduk som du har lagt i ett durkslag. Detta för att du lätt skall kunna pressa tofun senare. Låt rinna av i 5 minuter.

silduk21

7. Fyll en kastrull med vatten och placera på tofun som nu ligger omlindad av silduken. Jag pressade ordentligt med händerna när tofun hade svalnat lite för att påskynda processen. Låt stå 20 minuter i press. Skall du inte använda tofun på en gång så passar det utmärkt att föra in konstverket i kylen för längre press. Ju hårdare du pressar, desto fastare blir tofun.

pressa2

8. När du tycker att du har pressat färdigt lägger du silduken, med tofun i sig, i en kastrull med vatten. Efter en halvtimme kan du lätt separera tofun från silduken.

blotlaggasilduk2

9. Nu har du tillverkat din egen tofu! Om du lägger den i vatten i en låda med lock så håller den sig i kylen i 7-10 dagar. Byt vattnet ibland för att undvika bakterietillväxt.

fardigtofu1

Imorgon publicerar jag middagen vi åt som baserades på denna tofu!



7 Responses to “Tofu power!”

  1. 1 teresa

    du är så duktig. tofuduktig!

  2. 2 veganupnorth

    ”Rör om i sojamjölken, häll i en tredjedel av ystningslösningen. Rör om åt andra hållet, häll i en tredjedel till”

    När ska den sista tredjedelen i?

    • 3 absolüt ॐ beginner

      Jadu, det kan man ju fråga sig 🙂 Häll i två tredjedelar efter första omrörningen skulle jag säga. Jag får ta och ändra på detta när tillfälle ges!

  3. Tack för infon. Jag ska försöka på mig tofu i dagarna.

    Som av en slump länkade boingboing.net till ett tofurecept för silken som bara är sojamjölk & nigiri: http://www.latimes.com/features/food/la-fo-tofumaking24-2009jun24,0,7809288.story?track=rss

    • 5 absolüt ॐ beginner

      Det var så lite. Sojamjölk och nigiri går med all sannolikhet mycket snabbare att göra eftersom man slipper göra sojamjölken själv. Men om man gör allt från grunden så blir det en mycket billigare tofu! Nigiri har jag dessutom aldrig stött på men hört att det finns att få tag på från välsorterade hälsokostbutiker. Citron är lite mer lättillgängligt. Om du gör med nigiri får du gärna berätta hur tofun blev för jag har hört att den skall bli fastare med sådant.

  4. 6 Tofu älskare,bubushi

    Hejsan,
    Får jag skriva ut receptet, vill titta när man hålla på att göra det.

    Tack för tipset.

    Ha en trevlig helg.
    Bubushi

  5. 7 Gun

    Tack för ett jättebra recept som var lätt att följa och med fina instruktiva bilder! Har idag gjort min första tofu. Kul. Är mest imponerad över hur mycket okara det blev. På sätt blev det mycket mat för pengarna.


Lämna en kommentar